«På det meste hadde jeg 86 telefoner i løpet av en dag»

JOBBER KNALLHARDT: Kompisene Kjetil Tollnes (til høyre) og Hallvard Olsen har masse å gjøre - og er tilgjengelig for kunden 24-7. Bedriften går knallgodt.
JOBBER KNALLHARDT: Kompisene Kjetil Tollnes (til høyre) og Hallvard Olsen har masse å gjøre - og er tilgjengelig for kunden 24-7. Bedriften går knallgodt.

Tekst og foto: Rune Midtskogen

Oslo: Kompisene Kjetil Tollnes (33) og Hallvard Olsen (33) hadde kjent hverandre i mange år før de i 2016 bestemte seg for å slå sammen Olsens AS og Tollnes`Nittedal Rørleggerbedrift AS til én og samme.

Resultat av Fagskolen

I dag eier de 50/50 – og jobber så busta fyker. Begge har gjort det svært godt med hvert sitt firma, og levert resultater det har luktet svidd av. Med på laget har de også fått med en tredje rørlegger og en på utplassering. 

– Skal du drive sammen med noen, så er det viktig å finne en som har samme gnist, arbeidsmoral og mål med det du driver med. Sagt på en annen måte; en som er litt lik deg selv. Og det fant jeg i Hallvard, sier Kjetil Tollnes til Fagrådet for våtrom.

33-åringen var uteksaminert fra Fagskolen i Oslo Akershus i 2010 mens kollegaen Olsen har ca et år igjen. Sistnevnte har også gjennomført kurs i Byggebransjens våtromsnorm.

Nedringt av kunder

Tollnes har i rørleggermiljøet vært godt kjent som en som «gjør det veldig bra».

– Jeg har jobbet steinhardt siden jeg startet for meg selv i 2012. Det er først i 2016, da vi slo oss sammen, at det det ble litt roligere. Jeg har alltid vært tilgjengelig, og stilt opp for kundene. Stiller du opp og gjør en skikkelig jobb, så får du også neste oppdrag. Kundene jeg fikk for mange år siden har jeg fortsatt. Så enkelt er det, sier han.

– Men måten jeg har holdt på i noen år er nesten ren galskap. På det meste hadde jeg 86 telefoner i løpet av en dag. Jeg skrev det opp. Det er vanvittig mye skal du få gjort noe ved siden, sier Tollnes smilende.

– Vi har samme enkle filosofi; stille opp for kunden. Det er det vi lever av, legger Olsen til.

Levere kvalitet

Rørlegger-duoen leverer alt innen faget, men fokuset er først og fremst på nye boliger. I fjor var de involvert i rundt 60 prosjekter. Og de aller fleste sammen med faste kunder.

– Vårt hovedfokus er å levere kvalitet og holde på det gode ryktet og omdømmet vi har. Det verste som kan skje oss, er at kunden er misfornøyd. Vi bruker heller litt ekstra tid å se over slik at vi er helt sikre i stedet for å pakke sammen sakene i tro om at vi var helt ferdige. Og vi legger ikke ned verktøyet klokken fire hvis det kun gjenstår et par timer før vi er helt ferdige, sier Olsen før kompisen skyter inn.

–  Jeg har aldri reklamert!

Ønsker du å komme i kontakt med oss?