«Vi har ingen tvister om fall 1:50 eller damp på speilet»

SLIK SKAL DET GJØRES: Terje Brodahl i et hjørne av butikkutstillingen, stolt poserende med sitt Godkjent Våtromsbedrift-bevis som grunnlag for sin konsekvente BVN-kontraktsfesting, og FFVs nyeste tilbud til GVB som ikke vil/tør; «The BVN Pledge».  Terje vil bruke begge. God ide, Terje!
SLIK SKAL DET GJØRES: Terje Brodahl i et hjørne av butikkutstillingen, stolt poserende med sitt Godkjent Våtromsbedrift-bevis som grunnlag for sin konsekvente BVN-kontraktsfesting, og FFVs nyeste tilbud til GVB som ikke vil/tør; «The BVN Pledge». Terje vil bruke begge. God ide, Terje!

Oslo: VB-medlemmet hos rørleggerbedriften Martinsen og Brodahl AS i Schweigaardsgate har holdt på siden 1999, og bygger cirka 50 bad i året. Med 15 dyktige håndverkere på laget er det full fart. 80-90 prosent tilslag på tilbud er høyst akseptabelt.

Men hvordan greier de de det? Har det noe med konsekvent kontraktsfesting av BVN å gjøre? Hvorfor gjør dere noe som få andre GVB tør? Terje svarer innimellom mobilmaset…

– Fordi vi kan! Jeg kontraktfester BVN helt på autopilot. Vi er Godkjent våtromsbedrift, og både vi og kunden tar det som en selvfølge at vi bygger etter BVN-krav. Selvsagt tar vi med avvik når det kreves, i praksis som oftest i rehab-prosjekter. Men BVN-kontrakt som sådan er standard hos oss. Det har vi aldri hatt problemer med. Ingen tvister om fall 1:50 eller damp på speilet, sier han til Fagrådet for våtrom. 

– Vinner dere oppdrag ved å kontraktfeste BVN?

– Tja, si det. Egentlig fokuserer vi ikke så mye som vi kanskje burde på markedsverdien av BVN-kontrakten i konkurransesituasjonen. Men det er jo klart at GVB-symbolet og det kjente begrepet Byggebransjens våtromsnorm står der svart på hvitt, i tilbud og kontrakt. Dette gir kunden økt trygghet og vitner om seriøsitet. Sammen med gode referanser og en god kommunikasjon med kunden i tilbudsfasen, taper vi sjeldent anbud på grunn av pris. Vi selger kvalitet og kompetanse, og da er BVN-kontrakten en del av dette. Et bevis for at vi kan. Vi er flinke!

Les også: Dette må du vite om teknsk godkjenning

– Og det fremgår også av folkejuryens dom på «Mitt anbud»?

– Aner ikke. Jeg er ikke der, og ønsker heller ikke bevege oss i den retning. Muligens tar jeg feil, men jeg tror denne type tjenestetorg ikke gir kundene den kvalitet i leveransen som er nødvendig – for kunden. Noe de oppdager for sent. Vi har nylig totalrehabilitert et 2-år gammelt «flott» bad, på grunn av plutselige og mystiske lekkasjer. For tjenestetorgkunde uten kvitteringer eller noen form for FDV. Vi er glade for at Finanstilsynet strammer inn bruken av cash. Hos oss rapporteres inn cashkjøp på mer enn 5000,-. Og vi gir full støtte til NHO-sjefen som nå går inn for en nasjonal holdningskampanje mot svart arbeide. Vi er for full dokumentasjon av alt. Også FDV. Den legger vi mye arbeide i. En pussig bieffekt av dette er at vi tror «vi er best i klassen på reklamasjoner». De er få og små, og vi vet alltid akkurat hva som gjort og levert, og fikser derfor problemet kjapt og effektivt.

Les også: Brødre med storsuksess

– Dine råd og tanker leses av dine 1000 godkjente fagbrødre. Noen av dem konkurrenter. Er det greit?  

– Jada. Vi som har dokumentert kompetanse må jo stå sammen om å kommunisere betydningen av nettopp det. Det er de andre, uten modul B-sertifikat fra FFV, som er våre felles konkurrenter. Kontraktsfesting av BVN er derfor viktig, - fordi vi, GVB, kan. At andre også kan, når avvik er tatt med, er vel egentlig noe FFV burde se mer på. Noe frislepp her er vi GVB neppe tjent med.

 

NB! Saken sto først på trykk i det digitale nyhetsmgasinet 1:50- et ekslusivt magasin for Godkjente våtromsbedrifter. 

Ønsker du å komme i kontakt med oss?